Érdekel mi az a SEO vagy más néven keresőoptimalizálás? A SEO nem más, mint a honlapodon végzett azon tevékenységek összessége, melyek eredményeként a weboldalad a keresők találati listájának elejére kerül. Ezzel nő a honlap-látogatottságod, ami növeli a vevőid számát, tehát nő a bevételed. Jól hangzik, igaz?
Mi a SEO jelentése?
A SEO az angol Search Engine Optimization kifejezés rövidítése, ami lefordítva kereső motor optimalizálást jelent, de magyarul egyszerűen csak keresőoptimalizálásnak nevezzük. Tehát akár a SEO, akár a keresőoptimalizálás kifejezéssel találkozol, mindkettő ugyanazt a folyamatot takarja.
A SEO egy gyűjtőfogalom, amibe az összes olyan módszer, tevékenység beletartozik, melyeket annak érdekében végzel, hogy a honlapod a keresőben, az úgynevezett organikus listában, minél jobb helyezést érjen el.
Organikus lista: azok a találatok, melyekbe nem fizetett hirdetéssel kerülnek be a weboldalak.
Hogyan működnek a keresők?
Fontos tisztázni, hogy a keresők által generált találati lista nem valós idejű találat, hanem a saját adatbázisukból összeállított lista. A keresőrobotok bizonyos időközönként feltérképezik az interneten fellelhető oldalakat, majd azokat, melyeket arra érdemesnek tartanak, eltárolják. Ez a folyamat az indexelés.
Az indexel adatbázisból létrejött rangsor nem statikus, hanem a felhasználó igényeihez igazodó, egyedi lista. Ezért van az, hogy ha két különböző személy keres ugyanarra a kifejezésre, nem biztos, hogy ugyanazt az eredményt fogják kapni.
Mi a SEO és a Google algoritmus közötti kapcsolat?
A Google algoritmus, vagyis az a módszer, ami alapján a Google a találati listát összeállítja, titkos, de nem teljesen ismeretlen a szakma számára. Esettanulmányokból és egyéb szakmai forrásokból a Google algoritmust alkotó tényezők elég nagy pontossággal meghatározhatóak, így ezekre fókuszálva sikereket érhetsz el a keresőoptimalizálással.
Az internetes keresők weboldalakkal szemben támasztott elvárásai folyamatosan szigorodnak, ami egyre jobb minőségű keresőoptimalizálást igényel. Míg pár évvel ezelőtt elég volt telepakolni a weboldalt a megcélzott kulcsszavakkal, ma már ez inkább hátrány, mint előny. Napjainkban a SEO egy nagyon összetett, több lépcsős, hosszú távú stratégia, mellyel tartós eredményeket érhetsz el a Google rangsorban.
Mi az a One page SEO?
Az One page Seo (On site SEO) szabatosan lefordítva az oldaladon belüli SEO, azaz minden, amit a saját weboldaladon végzel annak érdekében, hogy minél jobb helyre kerülj a keresőkben. Két nagy területet foglal magába, a technikát és a tartalmat.
A One page SEO elemeinek egy része közvetlenül befolyásolja a rangsorolást, mint pl. az SSL, vagy a reszponzivitás. Azonban számos olyan SEO is elem van, melyek a felhasználói élmény javításán keresztül, közvetve fejtik ki hatásukat.
A SEO faktorok között vannak olyanok, melyekkel csak egyszer kell foglalkozni, mint pl. az SSL titkosítás beállítása, de többségük folyamatos munkát igényel.
A legfontosabb One page SEO elemek
Feltérképezhetőség és indexelhetőség
A keresőoptimalizálás alapja. Hiába minden SEO-ba fektetett energia, ha a keresőmotorok vagy rá sem találnak az oldaladra, vagy te magad tiltod le őket, vagy nem tudják a tartalmadat értelmezni.
Szép URL
Az URL, vagyis az oldalad webes címe, szintén fontos SEO eszköz. „Szép URL”-nek vagy „beszédes URL„-nek nevezzük, amikor a domain neved utáni szöveg, az úgynevezett elérési útvonal, a látogató által is érthető szöveg, ami utal az adott oldal tartalmára.
Csúnya URL: https://teoldalad.hu/?p=123
Szép URL: https://teoldalad.hu/ez-egy-szep-url
Weboldal struktúra
A honlapod struktúrájára legjobb már a tervezés időszakában odafigyelni. Egy logikus, átlátható honlapon öröm olvasgatni, nő a felhasználói élmény, emelkedik az oldallátogatottság és a Dwell time. A keresőrobotok is könnyen fel tudnak térképezni egy átlátható weboldalt. A honlap struktúráról a „Milyen a jó honlap” cikkemben bővebben olvashatsz.
Logikus, jól felépített belső link struktúra
Az oldal struktúrával szorosan összefügg a belső linkek hálózata. A honlapod több aloldalból tevődik össze, és ahhoz, hogy az oldalak közötti átjárhatóság gördülékeny legyen, egy jól felépített belső linkhálózatot kell kialakítani. Az egyik legfontosabb elvárás, hogy a főoldalról kiindulva maximum 2-3 kattintással minden tartalom elérhető legyen, illetve minden aloldalról egy kattintással vissza lehessen térni a főoldalra.
Oldal betöltési sebesség
Az oldal betöltési sebessége két szemszögből is fontos. Egyrészt a Google rangsorolási szempontjai között szerepel, tehát a keresőben elfoglalt helyet közvetlenül befolyásoló tényező. Másrészt a közvetett hatása sem elhanyagolható, hisz a felhasználók hamar elhagyják a lassan betöltődő oldalt, amivel látogatókat, azaz potenciális vásárlókat veszítesz. A betöltési sebességet a Google PageSpeed oldalon tesztelheted.
HTTPS
Napjainkban egyre nagyobb hangsúly tevődik az adatbiztonságra, így nem meglepő, ha a Google is kedvezőbb pozícióba sorolja azokat az weboldalakat, melyeken biztonságos adatkommunikáció zajlik. Ha az URL https-el kezdődik, akkor a honlap egy úgynevezett SSL tanúsítványt használ, ami biztosítja, hogy a felhasználó és a szerver közötti adatáramlás egy titkosított csatornán keresztül történjen.
Reszponziv – mobilbarát honlap
Nem véletlen, hogy a Google egyik rangsorolási szempontja a honlapok reszponzivitása, azaz mobilbarát kialakítása. Mivel egyre többen interneteznek mobilon, így egyre nagyobb elvárás az, hogy a tartalmak minden képernyőmérethez igazodjanak anélkül, hogy a szöveg olvashatósága romolna.
Kulcsszóra optimalizált, egyedi tartalom
Az egyedi tartalom készítése munka, de megtérül. A keresőrobotok ma már értik az emberi nyelvet és a mögötte rejlő gondolatokat. Értelmezni tudják, hogy mire kíváncsi a látogató és annak megfelelően ki tudják szűrni, hogy melyik tartalom a legjobb válasz rá. Ezért ne a keresőnek akarj megfelelni, hanem a látogatóidnak. Nem az a legfontosabb, hogy hány szóból áll a szöveged és hányszor tartalmazza a kulcsszót, hanem az, hogy a megcélzott kulcsszóra kielégítő választ adjon az olvasónak.
Térképezd fel, hogy melyek azok a kulcsszavak, amelyek jellemzik a tevékenységedet és a célközönséged kíváncsi rá. A kulcsszavakról a „Mi az a kulcsszó?”, míg a kulcsszókutatásról a „Kulcsszókutatás folyamata kezdőknek” cikkemben olvashatsz részletesen.
Meta tagek
Meta tagek vagy más néven meta címkék, ami bizonyos tartalmak megjelölését jelenti oly módon, hogy a kereső értelmezni tudja. A Titel vagy Meta title a kereső motornak írja le az oldal címét. A Meta description vagy más néven Meta leírás a keresőnek is érthető nyelven foglalja össze az oldal tartalmát.
Képek optimalizálása
A képek optimalizálása szorosan összefügg az oldal betöltési sebességével. Ha indokolatlanul nagyméretű képeket töltesz az oldaladra, sokkal lassabban töltődik be. A türelmetlen látogatók ilyenkor „rád csapják az ajtót” azaz otthagyják az oldaladat anélkül, hogy megismerték volna a vállalkozásod értékeit.
SEO szempontból a képek „ALT tag”-elése is fontos, amely során a kereső robotok számára érthető nyelven adjuk meg a kép leírását a könnyebb értelmezhetőség érdekében. Fontos, hisz a szövegek mellett a képek egyre nagyobb szerepet kapnak a felhasználói kérdések megválaszolásában.
Mi az Off page SEO?
Off page SEO (vagy Off site SEO) minden olyan SEO tevékenység, ami a honlapodon kívül történik. Ilyen a mások weboldaláról rád mutató hivatkozások vagy a közösségi média tevékenységek. Az On page SEO-val ellentétben erre a területre nem csak neked van hatásod (vagy egyáltalán nincs hatásod), az eredmény mástól is függ.
Linképítés
A linképítés alapvető célja, hogy a weboldalad összekapcsolódjon mások weboldalával. A külső link olyan, mint egy ajánlás, amely szerint a honlapod megérdemli a jó helyet a rangsorban. Azonban nem mindegy, hogy milyen oldalaktól kapod azt az úgynevezett ajánlást. Minél értékesebb weboldalak hivatkoznak rád, annál értékesebb a hivatkozásuk. A linképítésről az „Így kerülj a Google rangsor elejére” cikkemben bővebben olvashatsz.
Közösségi média
Nem közvetlen rangsorolási tényező, de ahogy már többször olvashattad, minden olyan tevékenység, ami több látogatót terel az oldaladra, ami bizalmat épít a vállalkozásod és az ügyfeleid között, ami élénkíti az online forgalmadat, az pozitív hatással van a honlapod keresőbeli helyezésére.
Mik a SEO legfontosabb jellemzői?
- Hosszú távú befektetés, nem hoz azonnali eredményt.
- Folyamatosságot igényel.
- Olcsóbb, mint a hirdetés, de nem ingyenes.
- Érdemes a SEO stratégiát a vállalkozás globális stratégiájába beépíteni.
Mi a SEO célja?
A SEO célja a jobb helyezés elérése a keresőben. De mi a célod a jobb helyezéssel? Többnyire elmondható, hogy a jobb helyezéssel nagyobb látogatottságot, több érdeklődőt, majd több vevőt szeretnének a honlap tulajdonosok. Ha megérted mi az a SEO, akkor azt is érted, hogy a SEO csak az egyik eszköz a cél eléréséhez. Emellett piacképes termékre, szolgáltatásra, valamint egy jól felépített értékesítési stratégiára is szükséged van. Tehát a SEO önmagában nem fogja megoldani, hogy több bevételed legyen. A SEO csak egy komplett marketing stratégiával képes a „csodára”.