ALT text módosítás hatása – esettanulmány

Mivel jelentős időt szenteltem a képek alternatív szövegének alapos megismerésére, úgy döntöttem, hogy egy gyakorlati kísérlettel is tesztelem az alt text módosítás hatását a keresőben.

Kiindulópont az alt text módosítása előtt

A Canva használata, képszerkesztés lepésről lépésre cikkemben elhelyezett képek közül három kép is jó pozícióban volt a Google képkeresőjében a „Canva használata” kulcsszóra. Bár korábban mindhárom képhez használtam alt szöveget, meg voltam róla győződve, hogy lehet rajta javítani, hisz korábban nem fordítottam elég figyelmet a részletekre.

Google képkeresés találati listája az alt text esettanulmányhoz használva.
A Google képkeresője által adott találati lista a „Canva használata” kulcsszóra, 2024-01-30

Az alt text módosításra a rangsorban leghátrébb lévő, harmadik képet választottam, hisz ezen keresztül lehet legjobban leszűrni, ha javul a kép helyezése a Google rangsorban. Más változtatást a szövegben nem végeztem, a változtatás után a Search Console-n keresztül pedig kértem az újraindexelést.

  • Változtatás dátuma: 2024-01-30
  • Változtatás előtti utolsó indexelés: 2024-01-05
  • Változtatás előtti alt text: Canva használata kiválasztott sablon
  • Változtatás utáni alt text: A Canva használata során a sablon kiválasztása a szerkesztőfelületen.
    • Tartalmazza a kulcsszót.
    • Releváns, tartalmilag illeszkedik a szöveghez.
    • Komplett mondatba van foglalva.
    • Kevesebb, mint 100 karakter.

A vetélytársak vizsgálata

Az első 15 helyen szereplő képet alaposan megvizsgáltam, és azt tapasztaltam, hogy az alternatív szövegek megírására általában kevés figyelmet fordítanak a szövegírók, vagy webmesterek.

A megvizsgált képek közül egyik sem követte az alt text alapvető szabályait, melyekről a „Mi az alt text és mi a szerepe a SEO-ban” cikkember részletesen írtam. Még a Google rangsor elején szereplő képeknél is gyakran előfordul, hogy az alt text hiányzik a HTML kódból.

Amennyiben van alt szöveg, az általában vagy csak maga a megcélzott kulcsszó, vagy a cikk címe. De még olyan .png képet is találtam, amelynek nem csak helyettesítő szövege, de még a képfájl neve sem volt megadva. Íme néhány tipikus alternatív szöveg a „Canva használata” kulcsszóra kapott találati listában:

  • Canva nyitó képernyő
  • Canva képszerkesztő
  • Canva használata
  • A képen webhely látható. Automatikusan generált leírás (valószínűleg egy pluginnal generált alternatív szöveg).
  • A legjobb képszerkesztő program: Canva
  • Canva – Digitális képszerkesztő program

Változás ellenőrzése újraindexelés után

Az alt text módosítása és az újraindexelési kérelem elküldése után mindössze két órával a Google már újraindexelte az oldalt. Ez kíváncsivá tett, hogy befolyásolta-e a változás a képek rangsorolását.

A „Canva használata” kulcsszóra több webolvasóban, inkognitó módban néztem meg a képkeresés találati listáját. Az eredmény meglehetősen meglepett. Bár gyökeres változásra nem számítottam ilyen rövid idő alatt, azt végképp nem gondoltam, hogy a változás olyan helyen jelentkezik, ahol nem is vártam.

A Google képkeresője által adott találati lista a „Canva használata” kulcsszóra, újraindexelés után

Amíg korábban csak három képem szerepelt az első 15 találat között, most már négy képemet választotta be a Google, amelyek közül három az első hat helyen szerepelt. A hatodik helyre egy olyan kép került, amely korábban nem is szerepelt a találati listán, ráadásul még alt szöveg sem volt hozzárendelve. Tehát egy korábban nem szereplő kép, alt szöveg nélkül, felülmúlta azt a képet, amelyhez a Google előírásainak megfelelően alt szöveget írtam.

Az alt szöveg módosításán átesett képem pedig egy helyet hátrébb esett a ranglistán. Ez az eredmény meglehetősen váratlan, de tekintettel a rövid időtartamra, nem szabad túl messzire menő következtetéseket levonni. Terveim szerint két-három hét múlva ismét megvizsgálom a helyzetet.

Helyezés ellenőrzés alt text módosítás után

Ahogy a módosítás után terveztem, két hét elteltével újra ellenőriztem a képek helyzetét a Google képkeresőjében. Az eredmények semmit sem változtak a legutóbbi állapothoz képest, így arra gondoltam, hogy az alt text módosítása nem járt sikerrel. Elkönyveltem, hogy ez az apróság nem rengeti meg a világot.

Más teendőim miatt el is feledkeztem az esettanulmányomról, míg egy WordPress frissítés során, 2024-06-30-án megnéztem a függőben lévő bejegyzéseimet. Ekkor vettem észre, hogy ezt a cikket le kellene zárnom, akármi is az eredmény.

Az esélytelenek nyugalmával kerestem rá a szokásos kulcsszavamra a Google képkeresőben, inkognitó módban. Ekkor ért az igazi meglepetés, hisz a kísérleti nyulam, akarom mondani képem, a 15. helyről a 7. helyre került.

Az alt text módosítása után bekerült negyedik kép is megmaradt az első 15 helyen, és elfoglalta a 14. helyet. A második helyen lévő kép a lekérdezés időpontjában a harmadik volt, míg az ötödik helyen lévő kép pozíciója nem változott.

Bár nem tudom pontosan, mikor változott meg a rangsor a két ellenőrzés között, látható, hogy az alt text módosítás hatása hosszabb idő elteltével jelentkezett.

Google képkeresés találati lista módosítás után 5 hónappal.
A Google képkeresője által adott találati lista a „Canva használata” kulcsszóra, 2024-06-30

Frissítés! Újabb ellenőrzés

Az előző tesztelésem óta csupán egy nap telt el. 2024-07-02-án kíváncsiságból újból megnéztem, mi a helyzet a kepeimmel a Google keresőben. Természetesen inkognitó módban néztem, hogy a „Canva használata” kulcsszóra van-e változás. És IGEN! Óriási javulás tapasztaltam!!

A vizsgálati tárgyam, akarom mondani képem, amely az eredeti 15. helyről 5 hónap alatt a 7. helyre kúszott, egy nap alatt még tovább javult a rangsorban, most a 6. helyre került. De ez még nem minden!

Az előző napi négy kép mellé egy ötödik is bekerült az első három sorba (a monitor mérete miatt a hajtás feletti részbe). Továbbá az 5. helyezettem szintén javult egy pozíciót.

A kiinduló állapothoz képest, amikor még csak három képem jelent meg a bejegyzéshez kapcsolódóan, most már öt kép is látható. Ez növeli az átkattintások esélyét, mivel több kép jelenik meg a keresési eredmények között, így nagyobb a valószínűsége annak, hogy a felhasználók valamelyik képre rákattintanak. Ezek az eredmények minden várakozásomat felülmúlták.

Alt text módosítás – következtetés

Igaz, hogy ez az egy esettanulmány nem tekinthető reprezentatívnak, néhány következtetést mégis le lehet vonni.

  • A Google és más keresőmotorok algoritmusa rendkívül összetett, és számos tényezőt vesz figyelembe a rangsorolásakor. Egyetlen alt szöveg módosítása indirekt módon is befolyásolhatja a weboldal teljes SEO profilját, és változást okozhat nem csak az adott kép rangsorolásában, hanem az egész cikk eredményeiben is. Az én esettanulmányomban egyetlen alt text módosítás sikeresen behozott egy negyedik képet is az első 15 helyre.
  • A rangsorolást befolyásolhatják a versenytársak tevékenységei, a felhasználói viselkedés változásai, vagy a Google algoritmusának frissítései, amelyek egybeeshetnek az esettanulmányomban szereplő változtatással, így egyetlen tanulmányból nehéz egy általánosan érvényes következtetést levonni.
  • Jelen esetben az alt text módosítás pozitív változást eredményezett a rangsorban, de közel sem biztos, hogy ez minden esetben ilyen eredménnyel zárul. Azt is el tudom képzelni, hogy egyetlen apró módosítás nem hoz semmi változást a rangsorban, ha más, sokkal nyomósabb akadálya van annak, hogy előrébb sorolódjon egy kép.
  • Nemhogy 2-3 óra, de még 2-3 hét sem elegendő ahhoz, hogy az új információkat a keresőmotorok feldolgozzák és beépítsék a találati listába. Ráadásul a képkereső sokkal lassabban reagál a változtatásokra, mint a szöveges kereső. Az én példám is világosan megmutatta, hogy a SEO egy hosszú távú befektetés, az eredmények sokszor hónapok múlva mutatkoznak.

Sok kicsi sokra megy, tartja a mondás. Egyetlen alt text módosítás javított a képek rangsorolásán. Természetesen ez csak egy csepp a tengerben, de mégiscsak cseppekből áll össze egy óceán. Ezért azt gondolom, minden lehetőséget meg kell ragadni, hogy javítsunk a honlap SEO eredményein.