Milyen a jó honlap? Így dönt a látogató

A vállalkozásod életében igazi mérföldkő a honlapod elkészítése. Ha célod, hogy bevételt is generáljon, akkor kialakításakor arra kell fókuszálnod, hogy mit szeretnének látni a látogatók, amikor az oldaladra kattintnak. Nézzük milyen a jó honlap a felhasználók szemében.

Amikor egy látogató a weboldaladra kattint, sacc per kábé 10-20 másodperc alatt dönti el, hogy marad, vagy távozik. Ennyi időd van arra, hogy “elkápráztasd”. Ezt azonban nem bízhatod a véletlenre, mert akiben egyszer rossz benyomást keltettél, kicsi a valószínűsége, hogy újból visszatér hozzád. Tehát úgy kell kialakítanod a honlapodat, hogy a látogatókban fel se merüljön a távozás.

Természetesen a látogatók nem fogalmazzák meg konkrétan, hogy milyen a jó honlap. Viszont neked sem kell a sötétben tapogatóznod, hisz szakemberek tömkelege foglalkozik a látogatói viselkedések tanulmányozásával. Ezek alapján konkrét, objektív lista áll rendelkezésedre mindarról, amire oda kell figyelned a weboldalad készítésénél, ha elégedett látogatókat szeretnél. Ezek közül válogattam össze neked a legfontosabbakat.

1# Betöltési idő – honlapsebesség

A listát az oldal betöltési sebességével kezdem, hisz ez az a kritikus pont, ami miatt lehet, hogy el sem jut a látogató az oldaladra. A mai kor embere, ha valamit meg szeretne tudni, azonnali választ keres az interneten. Így ha az oldaladra kattintva másodperceken keresztül csak a betöltési ikon forgását látja, elveszíti a türelmét és nagy valószínűséggel átlép egy másik oldalra.

Számos sebességtesztelő oldal áll rendelkezésre, ahol lemérheted a weblapod betöltési sebességét. Többek között ilyen a Google PageSpeed oldala is. A kapott eredmény sokszor héber egy laikus számára, de nem kell azonnal a legbonyolultabb megoldásokhoz folyamodnod.

Sokkal egyszerűbb módszer, ha a saját megérzésedre hivatkozol. Egyszerűen látogasd meg a saját honlapodat. Ha te magad is azt érzed, hogy lehetne gyorsabb, akkor az alábbi két dologgal jelentősen javíthatsz a helyzeten.

A képek optimalizálása

Képek nélkül nem honlap a honlap, de az ésszerű képhasználat elengedhetetlen a betöltési sebesség szempontjából. A megfelelő méretre optimalizálás és tömörítés több Gigabyte adatot tud felszabadítani és ezáltal gyorsabbá, élvezhetőbbé tenni a honlapot. Képek szerkesztésére és átméretezésére a Canva online képszerkesztőt, míg optimalizálásra, tömörítésre a szintén online használható TinyPNG programot ajánlatom. A “Canva használata – képszerkesztés lépésről lépésre” cikkem minden fontos funkciót bemutat.

A fölösleges bővítmények törlése

Ma már mindenre találsz bővítményt, akármit is szeretnél megvalósítani a honlapodon. Ez egyrészt jó, hisz nem vagy bekorlátozva, másrészt rossz, hisz a bővítmények lassítják az oldaladat. Általában azt javasolják, hogy 10-15 bővítménynél ne használj többet. Nézd végig melyekre nincs szükséged és töröld le őket.  

2# Milyen a jó honlap struktúrája?

  • Legyenek logikai rendszerbe állítva a honlapon található információk.
  • A honlap fő üzenete legyen egyértelmű a látogató számára.
  • A menürendszer legyen alaposan átgondolt, strukturált.
  • Az oldalak legyenek szellősek, áttekinthetőek, tagoltak.
  • A belső hivatkozások rendszere is legyen kiépítve, vezessék a látogatót egyik oldalról a másikra.
  • A látogatót segítő információk legyenek elhelyezve a fejléc, lábléc, oldalsáv részben.

3# Milyen a jó honlap dizájn?

Mindenkinek más az ízlése, így ez alapján nehéz lenne meghatározni, hogy milyen a jó honlap dizájn. Vannak azonban általános szabályok, melyeket érdemes alkalmazni, amennyiben letisztult, harmonikus honlapot szeretnél. A mondás azt tartja, hogy a kivétel erősíti a szabályt, de lehetőleg ne kezdőként kísérletezz most a szabályszegéssel.

Színek használata

  • A honlapodnak legyen egy fő színe, ami megadja a dizájn alapját.
  • A fő színhez válassz 1-2 kiegészítő színt, ami megtöri az egyhangúságot és kontrasztot képez.
  • 2-3 színtől több zavaró lehet a honlapon.
  • Fontos a következetesség: linkek, gombok, fejlécek színhasználata minden oldalon legyen azonos.
  • A teljesen fekete háttér használata túl komor, a ráírt szövegek vibráló hatásúak, fárasztják a szemet. Ezért fekete helyett sötétszürke használata javasolt.
  • Inspirációt pl. az Adobe Color előre összeállított színsémáiból nyerhetsz.

Betűk használata

Amennyiben nincs tapasztalatod a tipográfiában, legjobb, ha a jól bevált betűhasználati szabályokat alkalmazod. Érdemes erre időt szánnod és egy kicsit tanulmányoznod a témát az általam ajánlott oldalak segítségével.

  • Betűtípus kiválasztása: a Google Fonts honlapon több száz ingyenesen letölthető betűből választhatsz.
  • Mivel egy honlapon két betűtípus használata javasolt, így az egymáshoz passzoló betűpárokat is ki kell választanod. A törzsszöveg a könnyebb olvashatóság érdekében „Sans Serif” azaz talp nélküli legyen. A Google Fonts honlapján a betűpárosításra is kapsz javaslatokat, miután kiválsztottál egy konkrét betűt.
  • A weboldalakon használatos betűméreteknek is megvan a maga szabálya. A törzsszöveg (body) mérete általában 16 px. Ebben az esetben a címsor (heading) méretek a következők: H1:36 px, H2:32 px, H3:28 px, H4:24 px, H5:20 px
  • Válassz könnyen olvasható típust, a túl cifra betűk nehezítik az olvasást, fárasztják a szemet.
  • A választott betűtípus alkalmas legyen a magyar ékezetes betűk megjelenítésére. Ezt a Google Fonts oldalán az árvíztűrő tükörfúrógép” (ez a két szó az összes magyar ékezetes magánhangzót tartalmazza) beírásával le tudod ellenőrizni.

4# A jó honlap reszponzív

A reszpozivitás azt jelenti, hogy a weboldal képes alkalmazkodni a különböző képernyőfelbontásokhoz. Magyarán mindegy, hogy a látogató mobiltelefonon, tableten vagy asztali gépen nézi az oldalt, ez nem változtat a tartalom olvashatóságán.

A mobilbarát kialakítás igazán fontos elvárás a weboldalakkal szemben, hisz az emberek 60-70 %-a mobiltelefonon keresztül internetezik. A Google rangsorban is a reszponzív oldalak részesülnek előnyben, tehát nem csak a felhasználói élmény, hanem a SEO (keresőoptimalizálás) szempontjából is fontos tényező.

5# Kapcsolati adatok

Vállalkozás adatai, elérhetőségek, kapcsolati űrlap, adatkezelési tájékoztató. Kötelezően ajánlott elemek a honlapodon. Mivel azt szeretnéd, hogy a látogató a te termékedet, vagy szolgáltatásodat válassza, bizalmat kell benne felépítened. Ergo, nem teheted meg, hogy rejtőzködsz. Minden olyan információt, ami a leendő ügyfeledet segíti a döntésben, könnyen elérhetővé kell tenned.

6# Aktuálitás

Nincs annál lehangolóbb felhasználói élmény, mikor meglátogatsz egy honlapot, de a rajta olvasható tartalom már rég idejétmúlt. Nem kelt bizalmat a látogatóban, ha 2-3 éves árlistákkal, lejárt határidejű akciókkal, vagy több éve nem frissülő blogoldallal találkozik.

1-2 éves honlapoknál gyakori ez a jelenség, amikor kifullad a kezdeti lelkesedés, és már senki nem foglalkozik a honlappal. Ezt két módon lehet elkerülni. Vagy készítesz egy betartható tervet a tartalom frissítésének gyakoriságáról, vagy megbízol egy szakembert, aki SEO-val, tartalommarketinggel foglalkozik. Sokat segíthet egy stratégiai terv összeállítása, melyről bővebben a SEO stratégia kidolgozása – kell ez neked? cikkemben olvashatsz.