Tudod, hogy milyen a jó honlap a felhasználók szemében? Íme néhány fontos tényező, amit mindenképpen érdemes figyelembe venned, mielőtt weboldalt készítesz a vállalkozásodnak.
A vállalkozásod életében igazi mérföldkő a honlapod elkészítése. Ha célod, hogy bevételt is generáljon, akkor a kialakításakor arra kell fókuszálnod, hogy mit szeretnének a látogatók, nem pedig arra, hogy mi a te vágyad.
Amikor egy látogató a weboldaladra kattint, sacc per kábé 10-20 másodperc alatt dönti el, hogy marad, vagy távozik. Ennyi időd van arra, hogy „elkápráztasd”. Vigyázz, mert akiben egyszer rossz benyomást keltettél, kicsi a valószínűsége, hogy újból visszatér hozzád.
Az első találkozásra tudatosan fel kell készítened a weblapodat. Ehhez először tanulmányoznod kell, hogy mi a jó weboldal titka, majd ezek alapján úgy kell kialakítanod, hogy a látogatókban fel se merüljön a távozás.
Az, hogy milyen egy jó honlap, nagyon összetett kérdés. Természetesen az oldallátogatók nem fogalmazzák meg pontokba szedve, hogy milyen egy jó weboldal, csak a benyomásuk alapján döntenek, de szakemberek tömkelege foglalkozik a látogatói viselkedések tanulmányozásával, így neked elég ezeket a tanácsokat követned.
1. Betöltési idő – honlapsebesség
A listát az oldal betöltési sebességével kezdem, hisz ez az a kritikus pont, ami miatt lehet, hogy el sem jut a látogató a honlapodra. A mai kor embere, ha valamit meg szeretne tudni, azonnali választ keres az interneten. Így ha az oldaladra kattintva másodperceken keresztül csak a betöltési ikon forgását látja, elveszíti a türelmét és nagy valószínűséggel átlép egy másik oldalra.
Ha még tervezési fázisban van a honlapod, akkor mindenképpen kérj tanácsot, hogy milyen tárhelyszolgáltatót válassz. A honlapsebesség nagyban függ a tárhelytől, ezért ha egy gyors weboldalt szeretnél, akkor ne az ár, hanem a műszaki paraméterek alapján dönts.
Ha már kész a honlapod, akkor azt javaslom, hogy akkor is foglalkozz egy kicsit ezzel a témával. Számos sebességtesztelő eszköz áll rendelkezésre, ahol lemérheted a weblapod betöltési sebességét. Többek között ilyen a Google PageSpeed oldala is. A kapott eredmény sokszor héber egy laikus számára, de nem kell azonnal a legbonyolultabb megoldásokhoz folyamodnod.
Sokkal egyszerűbb módszer, ha a saját megérzésedre hivatkozol. Egyszerűen látogasd meg a saját honlapodat. Ha te magad is azt érzed, hogy lehetne gyorsabb, akkor az alábbi két dologgal jelentősen javíthatsz a helyzeten. Ha ezek után is lassú a honlapod, akkor keress fel egy hozzá értő szakembert, aki rendbe teszi a sebességet.
Honlapgyorsítás a képek optimalizálásával
Képek nélkül nem honlap a honlap, de az ésszerű képhasználat elengedhetetlen a betöltési sebesség szempontjából. Egy jó weboldal nem szakadozva tölti be a képeket. Ehhez az kell, hogy a képek lehetőleg kisebbek legyenek, mint 100-150 kB. A megfelelő méretre optimalizálás és tömörítés több Gigabyte adatot tud felszabadítani és ezáltal gyorsabbá, élvezhetőbbé tenni a honlapot.
Képek szerkesztésére és átméretezésére a Canva online képszerkesztőt, míg optimalizálásra, tömörítésre a szintén online használható TinyPNG programot ajánlatom. A „Canva használata – képszerkesztés lépésről lépésre” cikkem minden fontos funkciót bemutat.
A fölösleges bővítmények törlése
Ma már mindenre találsz bővítményt (plugin), akármit is szeretnél megvalósítani a honlapodon. Ez egyrészt jó, hisz nem vagy bekorlátozva, másrészt rossz, hisz a bővítmények lassítják az oldaladat. Általában azt javasolják, hogy 10-15 bővítménynél ne használj többet egy jó weboldalon. Nézd végig melyekre nincs szükséged és töröld le őket.
Sokszor egy-egy plugin pár soros kóddal kiváltható, így ha nem ijedsz meg a PHP vagy CSS hallatán, akkor ezekkel is csökkentheted a pluginok számát.
2. Jól strukturált honlap
A honlap szerkezete és felépítése jelentősen befolyásolja a felhasználói élményt. Egy jó weboldal kézen fogja a látogatót és láthatatlanul vezeti, fennakadás nélkül tereli, hogy minél több időt töltsön rajta.
Nézzük, mire érdemes odafigyelni a honlap tervezésekor és kialakításakor, hogy egy jó honlap legyen a végeredmény:
- Legyenek logikai rendszerbe állítva a honlapon található információk, pl. kategóriák használatával.
- A honlap fő üzenete legyen egyértelmű a látogató számára, azonnal lehessen tudni, hogy miről szól a weboldal.
- A menürendszer legyen alaposan átgondolt, strukturált, hisz ezek kapcsolják össze a weboldal tartalmait.
- Az oldalak legyenek szellősek, áttekinthetőek, tagoltak, hogy könnyű legyen olvasni, értelmezni a tartalmat.
- A belső hivatkozások rendszere is legyen kiépítve, vezessék a látogatót egyik oldalról a másikra.
- A látogatót segítő információk legyenek elhelyezve a fejléc, lábléc, oldalsáv részben.
3. Milyen a jó honlap dizájn?
Mindenkinek más az ízlése, így ez alapján nehéz lenne meghatározni, hogy milyen egy jó weboldal dizájn. Vannak azonban általános szabályok, melyeket érdemes alkalmazni, amennyiben letisztult, harmonikus honlapot szeretnél. A mondás azt tartja, hogy a kivétel erősíti a szabályt, de lehetőleg ne kezdőként kísérletezz most a szabályszegéssel.
Színek használata
- A honlapodnak legyen egy fő színe, ami megadja a weblap dizájn alapját.
- A fő színhez válassz 1-2 kiegészítő színt, ami megtöri az egyhangúságot és kontrasztot képez.
- 2-3 színtől többet ne használj, zavaró lehet a honlapon.
- Fontos a következetesség: linkek, gombok, fejlécek színhasználata minden oldalon legyen azonos.
- A teljesen fekete háttér használata túl komor, a ráírt szövegek vibráló hatásúak, fárasztják a szemet. Ezért fekete helyett sötétszürke használata javasolt.
- Inspirációt pl. az Adobe Color előre összeállított színsémáiból nyerhetsz.
Betűk használata
Amennyiben nincs tapasztalatod a tipográfiában, legjobb, ha a jól bevált betűhasználati szabályokat alkalmazod. Érdemes erre időt szánnod és egy kicsit tanulmányoznod a témát az általam ajánlott oldalak segítségével.
- Betűtípus kiválasztása: a Google Fonts honlapon több száz ingyenesen letölthető betűből választhatsz.
- Mivel egy honlapon két betűtípus használata javasolt, így az egymáshoz passzoló betűpárokat is ki kell választanod. A törzsszöveg a könnyebb olvashatóság érdekében „Sans Serif” azaz talp nélküli legyen. A Google Fonts honlapján a betűpárosításra is kapsz javaslatokat, miután kiválsztottál egy konkrét betűt.
- A weboldalakon használatos betűméreteknek is megvan a maga szabálya. A törzsszöveg (body) mérete általában 16 px. Ebben az esetben a címsor (heading) méretek a következők: H1:36 px, H2:32 px, H3:28 px, H4:24 px, H5:20 px
- Válassz könnyen olvasható típust, a túl cifra betűk nehezítik az olvasást, fárasztják a szemet.
- A választott betűtípus alkalmas legyen a magyar ékezetes betűk megjelenítésére. Ezt a Google Fonts oldalán az „árvíztűrő tükörfúrógép” (ez a két szó az összes magyar ékezetes magánhangzót tartalmazza) beírásával le tudod ellenőrizni.
Képek nélkül nincs jó honlap
Ha egy igazán szuper honlapot szeretnél felépíteni, akkor profi fotóssal készíttess képeket. A házilag készített gagyi képek nagyon lehangolóak és nagyban rontják a felhasználói élményt, így a honlap megítélését is.
Ha nincs lehetőséged profi fotóssal képeket készíttetni, akkor még mindig jobb Stock fotókat használni, mint a mobiltelefonos kattintásokat. Számos olyan gyűjtőoldal létezik, ahol ingyenesen is jó minőségű képekhez tudsz jutni. Ilyenek pl. Pixabay, Pexels, Unsplash
4. Egy jó honlap mindenképpen reszponzív
A reszpozivitás azt jelenti, hogy a weboldal képes alkalmazkodni a különböző képernyőfelbontásokhoz. Magyarán mindegy, hogy a látogató mobiltelefonon, tableten vagy asztali gépen nézi az oldalt, ez nem változtat a tartalom olvashatóságán. Leggyakrabban erre a mobilbarát kifejezést használják.
A mobilbarát kialakítás igazán fontos elvárás a jó weboldalakkal szemben, hisz az emberek 60-70 %-a mobiltelefonon keresztül internetezik. A Google rangsorban is a reszponzív oldalak részesülnek előnyben, tehát nem csak a felhasználói élmény, hanem a SEO (keresőoptimalizálás) szempontjából is fontos tényező.
5. Bizalom kiépítése a látogatóban
A honlapod egy híd a vállalkozásod és a látogató között. Egy jó weboldal bizalmat épít, elhessegeti a kételyeket és meggyőzi a látogatót, hogy nyugodtan vásároljon tőled, vagy bízzon meg téged egy feladat kivitelezésére.
A vállalkozás adatai, elérhetőségek, kapcsolati űrlap, adatkezelési tájékoztató kötelezően ajánlott elemek a honlapodon. Mivel azt szeretnéd, hogy a látogató a te termékedet, vagy szolgáltatásodat válassza, bizalmat kell benne felépítened. Ergo, nem teheted meg, hogy rejtőzködsz. Minden olyan információt, ami a leendő ügyfeledet segíti a döntésben, könnyen elérhetővé kell tenned.
6. A jó weboldal titka a tartalomban rejlik
Az, hogy milyen a jó honlap, több tényező együttesen határozza meg, de bizton merem állítani, hogy a jó tartalom a legfontosabb eleme.
A látogató azért érkezik a honlapodra, mert felmerült benne egy kérdés, amire választ keres. Ha már hozzád kattintott, akkor bízik benne, hogy meg is találja a megfelelő választ.
Mivel a látogatók kulcsszavakra, kifejezésekre keresnek, ezért célszerű a tartalmadat ez alapján felépíteni. egy-egy bejegyzésed egy-egy konkrét kérdésre adjon választ. Ezt nevezzük SEO szövegírásnak. Önszorgalommal magad is elsajátíthatod az alapokat, de ha profi tartalmat akarsz a weboldaladra, akkor érdemes egy SEO szakemberrel konzultálni.
A jó honlap mindig aktuális
Nincs annál lehangolóbb felhasználói élmény, mikor meglátogatsz egy honlapot, de a rajta olvasható tartalom már rég idejétmúlt. Nem kelt bizalmat a látogatóban, ha 2-3 éves árlistákkal, lejárt határidejű akciókkal, vagy több éve nem frissülő blogoldallal találkozik.
1-2 éves honlapoknál gyakori ez a jelenség, amikor kifullad a kezdeti lelkesedés, és már senki nem foglalkozik a honlappal. Ezt két módon lehet elkerülni. Vagy készítesz egy betartható tervet a tartalom frissítésének gyakoriságáról, vagy megbízol egy szakembert, aki SEO-val, tartalommarketinggel foglalkozik. Sokat segíthet egy stratégiai terv összeállítása, melyről bővebben a SEO stratégia kidolgozása – kell ez neked? cikkemben olvashatsz.
Amint láthatod, elég széles a paletta, ami alapján eldől, hogy milyen is egy jó honlap. Törekedj minél többet megvalósítani belőlük, hisz ne feledd, minél több látogatód lesz, annál nagyobb az esélyed a sikeres vállalkozásra.