A vállalkozásod életében igazi mérföldkő a honlapod elkészítése. Ha célod, hogy bevételt is generáljon, akkor kialakításakor arra kell fókuszálnod, hogy mit szeretnének látni a látogatók, amikor az oldaladra kattintnak. Nézzük milyen a jó honlap a felhasználók szemében.
Amikor egy látogató a weboldaladra kattint, sacc per kábé 10-20 másodperc alatt dönti el, hogy marad, vagy távozik. Ennyi időd van arra, hogy “elkápráztasd”. Ezt azonban nem bízhatod a véletlenre, mert akiben egyszer rossz benyomást keltettél, kicsi a valószínűsége, hogy újból visszatér hozzád. Tehát úgy kell kialakítanod a honlapodat, hogy a látogatókban fel se merüljön a távozás.
Természetesen a látogatók nem fogalmazzák meg konkrétan, hogy milyen a jó honlap. Viszont neked sem kell a sötétben tapogatóznod, hisz szakemberek tömkelege foglalkozik a látogatói viselkedések tanulmányozásával. Ezek alapján konkrét, objektív lista áll rendelkezésedre mindarról, amire oda kell figyelned a weboldalad készítésénél, ha elégedett látogatókat szeretnél. Ezek közül válogattam össze neked a legfontosabbakat.
1# Betöltési idő – honlapsebesség
A listát az oldal betöltési sebességével kezdem, hisz ez az a kritikus pont, ami miatt lehet, hogy el sem jut a látogató az oldaladra. A mai kor embere, ha valamit meg szeretne tudni, azonnali választ keres az interneten. Így ha az oldaladra kattintva másodperceken keresztül csak a betöltési ikon forgását látja, elveszíti a türelmét és nagy valószínűséggel átlép egy másik oldalra.
Számos sebességtesztelő oldal áll rendelkezésre, ahol lemérheted a weblapod betöltési sebességét. Többek között ilyen a Google PageSpeed oldala is. A kapott eredmény sokszor héber egy laikus számára, de nem kell azonnal a legbonyolultabb megoldásokhoz folyamodnod.
Sokkal egyszerűbb módszer, ha a saját megérzésedre hivatkozol. Egyszerűen látogasd meg a saját honlapodat. Ha te magad is azt érzed, hogy lehetne gyorsabb, akkor az alábbi két dologgal jelentősen javíthatsz a helyzeten.
A képek optimalizálása
Képek nélkül nem honlap a honlap, de az ésszerű képhasználat elengedhetetlen a betöltési sebesség szempontjából. A megfelelő méretre optimalizálás és tömörítés több Gigabyte adatot tud felszabadítani és ezáltal gyorsabbá, élvezhetőbbé tenni a honlapot. Képek szerkesztésére és átméretezésére a Canva online képszerkesztőt, míg optimalizálásra, tömörítésre a szintén online használható TinyPNG programot ajánlatom. A “Canva használata – képszerkesztés lépésről lépésre” cikkem minden fontos funkciót bemutat.
A fölösleges bővítmények törlése
Ma már mindenre találsz bővítményt, akármit is szeretnél megvalósítani a honlapodon. Ez egyrészt jó, hisz nem vagy bekorlátozva, másrészt rossz, hisz a bővítmények lassítják az oldaladat. Általában azt javasolják, hogy 10-15 bővítménynél ne használj többet. Nézd végig melyekre nincs szükséged és töröld le őket.
2# Milyen a jó honlap struktúrája?
- Legyenek logikai rendszerbe állítva a honlapon található információk.
- A honlap fő üzenete legyen egyértelmű a látogató számára.
- A menürendszer legyen alaposan átgondolt, strukturált.
- Az oldalak legyenek szellősek, áttekinthetőek, tagoltak.
- A belső hivatkozások rendszere is legyen kiépítve, vezessék a látogatót egyik oldalról a másikra.
- A látogatót segítő információk legyenek elhelyezve a fejléc, lábléc, oldalsáv részben.
3# Milyen a jó honlap dizájn?
Mindenkinek más az ízlése, így ez alapján nehéz lenne meghatározni, hogy milyen a jó honlap dizájn. Vannak azonban általános szabályok, melyeket érdemes alkalmazni, amennyiben letisztult, harmonikus honlapot szeretnél. A mondás azt tartja, hogy a kivétel erősíti a szabályt, de lehetőleg ne kezdőként kísérletezz most a szabályszegéssel.
Színek használata
- A honlapodnak legyen egy fő színe, ami megadja a dizájn alapját.
- A fő színhez válassz 1-2 kiegészítő színt, ami megtöri az egyhangúságot és kontrasztot képez.
- 2-3 színtől több zavaró lehet a honlapon.
- Fontos a következetesség: linkek, gombok, fejlécek színhasználata minden oldalon legyen azonos.
- A teljesen fekete háttér használata túl komor, a ráírt szövegek vibráló hatásúak, fárasztják a szemet. Ezért fekete helyett sötétszürke használata javasolt.
- Inspirációt pl. az Adobe Color előre összeállított színsémáiból nyerhetsz.
Betűk használata
Amennyiben nincs tapasztalatod a tipográfiában, legjobb, ha a jól bevált betűhasználati szabályokat alkalmazod. Érdemes erre időt szánnod és egy kicsit tanulmányoznod a témát az általam ajánlott oldalak segítségével.
- Betűtípus kiválasztása: a Google Fonts honlapon több száz ingyenesen letölthető betűből választhatsz.
- Mivel egy honlapon két betűtípus használata javasolt, így az egymáshoz passzoló betűpárokat is ki kell választanod. A törzsszöveg a könnyebb olvashatóság érdekében „Sans Serif” azaz talp nélküli legyen. A Google Fonts honlapján a betűpárosításra is kapsz javaslatokat, miután kiválsztottál egy konkrét betűt.
- A weboldalakon használatos betűméreteknek is megvan a maga szabálya. A törzsszöveg (body) mérete általában 16 px. Ebben az esetben a címsor (heading) méretek a következők: H1:36 px, H2:32 px, H3:28 px, H4:24 px, H5:20 px
- Válassz könnyen olvasható típust, a túl cifra betűk nehezítik az olvasást, fárasztják a szemet.
- A választott betűtípus alkalmas legyen a magyar ékezetes betűk megjelenítésére. Ezt a Google Fonts oldalán az “árvíztűrő tükörfúrógép” (ez a két szó az összes magyar ékezetes magánhangzót tartalmazza) beírásával le tudod ellenőrizni.
4# A jó honlap reszponzív
A reszpozivitás azt jelenti, hogy a weboldal képes alkalmazkodni a különböző képernyőfelbontásokhoz. Magyarán mindegy, hogy a látogató mobiltelefonon, tableten vagy asztali gépen nézi az oldalt, ez nem változtat a tartalom olvashatóságán.
A mobilbarát kialakítás igazán fontos elvárás a weboldalakkal szemben, hisz az emberek 60-70 %-a mobiltelefonon keresztül internetezik. A Google rangsorban is a reszponzív oldalak részesülnek előnyben, tehát nem csak a felhasználói élmény, hanem a SEO (keresőoptimalizálás) szempontjából is fontos tényező.
5# Kapcsolati adatok
Vállalkozás adatai, elérhetőségek, kapcsolati űrlap, adatkezelési tájékoztató. Kötelezően ajánlott elemek a honlapodon. Mivel azt szeretnéd, hogy a látogató a te termékedet, vagy szolgáltatásodat válassza, bizalmat kell benne felépítened. Ergo, nem teheted meg, hogy rejtőzködsz. Minden olyan információt, ami a leendő ügyfeledet segíti a döntésben, könnyen elérhetővé kell tenned.
6# Aktuálitás
Nincs annál lehangolóbb felhasználói élmény, mikor meglátogatsz egy honlapot, de a rajta olvasható tartalom már rég idejétmúlt. Nem kelt bizalmat a látogatóban, ha 2-3 éves árlistákkal, lejárt határidejű akciókkal, vagy több éve nem frissülő blogoldallal találkozik.
1-2 éves honlapoknál gyakori ez a jelenség, amikor kifullad a kezdeti lelkesedés, és már senki nem foglalkozik a honlappal. Ezt két módon lehet elkerülni. Vagy készítesz egy betartható tervet a tartalom frissítésének gyakoriságáról, vagy megbízol egy szakembert, aki SEO-val, tartalommarketinggel foglalkozik. Sokat segíthet egy stratégiai terv összeállítása, melyről bővebben a SEO stratégia kidolgozása – kell ez neked? cikkemben olvashatsz.