A kulcsszókutatás folyamata kezdőknek

A kulcsszó fogalmát már megismerhetted a “Mi az a kulcsszó” cikkemben. Az elméleti ismeretek után jöhet a gyakorlat. Most megtudhatod mi a kulcsszókutatás folyamata, és hogyan tudsz összeállítani egy ütős kulcsszólistát honlapod keresőoptimalizálásához.

Mi a kulcsszókutatás?

Vállalkozóként bizonyára látogatót szeretnél a weboldaladra terelni és ebből forgalmat is szeretnél generálni. Ehhez viszont tudnod kell, mit és hogyan keres a közönséged. Tehát minden SEO (keresőoptimalizálás) stratégiának kulcsszó-kutatással kell kezdődnie.

A kulcsszókutatás a keresőoptimalizálásnak az a része, amely során szisztematikusan összeállítod azoknak a kulcsszavaknak a listáját, melyekre rangsorolni szeretnéd a honlapodat.

Miért fontos a kulcsszókutatás?

  • Megismered a célközönséged nyelvhasználatát.
  • Megtalálod azokat a kifejezéseket, amire a látogatóid keresnek.
  • Elősegíti a közös nyelvhasználatot ügyfeleiddel, csökkenti a félreértés esélyét.
  • Átfogó képet kapsz a versenytársaidról.
  • Feltárja a kulcsszavak nehézségi fokát.
  • Osztályozza a kulcsszavakat típus szerint.
  • Megtalálja a szinonimákat.
  • Tudatosabbá teszi a szövegírást.
  • Tervezhetővé teszi a tartalomkészítést.
  • Stratégiát tudsz rá építeni.

A kulcsszókutatás lépései

1# A vállalkozásodhoz kapcsolódó saját ötletek összeírása

Engedd szabadon a fantáziádat és jegyzetelj le minden olyan szót, kifejezést, ami a vállalkozásodra jellemző. Most még mindegy, hogy termék, szolgáltatás vagy hasznos tanács, írj le mindent, ami eszedbe jut. Csoportosítanod és minősítened sem kell még őket, csak ömlesztve összegyűjteni. Minél többet, annál jobb.

Ezt ne úgy képzeld el, hogy leülsz, és addig fel sem állsz, amíg nincs kész. Hagyj időt magadnak! Bármikor, amikor valamiről eszedbe jut egy szó, jegyezd le. Ha nem görcsösen akarod a kulcsszavakat, akkor hidd el, hogy az egyik gondolat szülni fogja a másikat. A mindennapi helyzetek, tapasztalatok, munkafolyamatok új ötleteket vonnak be magukkal. Légy nyitott, járj nyitott szemmel, és figyeld kicsit tudatosabban a vállalkozásod mindennapjait.

2# Kulcsszókutatás ismerőseid, kollégáid és ügyfeleid körében

A kulcsszavak gyűjtésébe érdemes bevonnod a környezetedet is. Egyszerűen kérdezd meg őket, hogy nekik mi jut eszükbe a vállalkozásodról. Sokszor teljesen más szemszögből közelítenek meg egy-egy terméket, szolgáltatást, mint te, aki benne él a saját vállalkozásában.

Különösen hasznos a „face to face” beszélgetés, ha kevés személyes tapasztalatod van a célcsoportod szokásairól és nyelvhasználatáról. Ha pl. a vállalkozásod ügyfélköre zömében huszonévesekből tevődik össze, de te már a negyedik x-ben jársz, akkor jobb, ha személyesen hallod az általuk használt kifejezéseket.   

3# Versenytársi honlapok elemzése

  • Válassz ki 5-6 olyan szót, kifejezést, ami a vállalkozásodat leginkább jellemzi.
  • Mindegyikre keress rá a keresőben
  • Írd össze, hogy melyikre milyen vállalkozások jönnek fel a Google rangsor elején.
  • Fókuszálj a találati lista első oldalára, azon belül is leginkább az első 5 helyezettre.
  • Amennyiben a lista elején fizetett hirdetésekből adódó találatok is szerepelnek, azt hagyd figyelmen kívül.
  • Az összeírt cégeket rangsorold, és válaszd ki azt az ötöt, melyet a legerősebb konkurenciádnak találsz.

Az általad összeírt vállalkozások a fontos kulcsszavakra az első helyeken szerepelnek, tehát biztosan végeznek tudatos keresőoptimalizálást, ezáltal kulcsszókutatást is. A honlapjuk tanulmányozása nem bűn. Nem azt jelenti, hogy másold le, amit csinálnak, hanem meríts ötleteket belőlük: milyen tartalmak vannak a honlapjaikon, milyen marketinget folytatnak, stb.

4# Kulcsszókereső eszközök használata

Számos kulcsszó kereső és elemző program van a piacon, melyek sokat segítenek, de nem oldják meg helyetted a kulcsszókutatást. A programok sokat tudnak, de mégsem emberi agyak, ezért a találataikat nem szabad szentírásnak venni. Minden esetben meg kell nézni, hogy tényleg a te vállalkozásodat jellemzik-e a kiadott kulcsszavak.

Az egyik kulcsszó kutató program néhány javaslata a “bögre” szóra:

– bögrebolt

– bögre csárda

– bögretartó

Amennyiben “Bögrecsapat” vállalkozásod bögréket forgalmaz, akkor azok, akik a “bögre csárda” kifejezésre keresnek, nem tartoznak a te célközönségedbe. Ők nem bögrét szeretnének vásárolni, hanem egyszerűen éhesek. Így erre a kulcsszóra nem érdemes fókuszálnod.

A kulcsszó kereső eszközökről a következő cikkemben olvashatsz részletesebben, de felsorolásszerűen leírom a leggyakrabban használtakat:

5# Kulcsszavak csoportosítása, rangsor felállítása

Miután az előzőekben felsorolt módszerekkel összegyűjtöttél néhány száz kulcsszó ötletet, ideje elkezdeni rendet tenni közöttük és csoportosítani őket kulcsszó típus alapján. A kulcsszavak típusairól a “Mi az a kulcsszó” cikkemben olvashatsz részletesen.

  • A főoldali kulcsszó (1-3 db) kiválasztása
  • Kategória kulcsszavak kiválasztása
  • Termék kulcsszavak kiválasztása
  • Blogbejegyzések kulcsszavai
  • +1 “még nem tudok vele mit kezdeni, de még jól jöhet valamire” kategória

Kulcsszókutatás rendszeresen

Ha eredményes szeretnél lenni az online világban, akkor a kulcsszavak kutatását rendszeresen újból el kell végezned. Hogy miért??

  • Változik valami a vállalkozásodban.
  • Bővíted a termékeidet/szolgáltatásaidat.
  • Változik a célközönséged,
  • Változik a konkurenciád.
  • Változik a gazdaság, ezáltal az igények és a lehetőségek is.
  • A Google változtatja a kereső algoritmusát, ami más találati listát eredményez.

Amennyiben úgy gondolod, hogy inkább szakemberre bíznád a kulcsszókutatást, vedd fel velem a kapcsolatot!