Ahhoz, hogy a Google barátságot kössön a honlapoddal és a találati listák elejére sorolja, alapos keresőoptimalizálást kell végezni rajta. Ha te is szeretnél egy keresőbarát honlap tulajdonosa lenni, akkor az alábbi SEO elemeket nem hagyhatod ki az oldaladról.
A keresők működési algoritmusa titkos, de az esettanulmányokból, sajtótájékoztatókból és egyéb szakmai fórumokból a SEO szakemberek tetemes listát állítottak össze a rangsort befolyásoló tényezőkről. Ezek közül mutatok be néhányat, melyeket kihagyhatatlanul fontosnak tartok egy keresőbarát honlap felépítésénél.
Keresőbarát honlap technikai szempontból
Honlap betöltési sebesség
A „Milyen a jó honlap? Így dönt a látogató” cikkemben olvashatsz arról, hogy az oldalad betöltési sebességén a képek optimalizálásával és a fölösleges bővítmények törlésével tudsz javítani. Az ott leírtakon kívül az alábbiak is befolyásolják az oldalad sebességét:
- Tárhely szolgáltató – minden szempontból jobban jársz, ha megbízható tárhely szolgáltatót választasz. Azok a szolgáltatók, melyek elavult szerverparkkal rendelkeznek nem csak az oldalad sebességében fognak megmutatkozni, hanem ha egyéb problémáid lesznek, akkor sem lesz egyszerű kiharcolnod a megoldást.
- A felhasználó internetsebessége – rajtad kívülálló ok, figyelmen kívül kell hagyni.
- A felhasználó tartózkodási helye – a világban bárki nézheti az oldaladat, ez nem probléma. Az oldalad annál lassabb lesz, minél távolabb tartózkodik a látogatód a szervertől. Neked ezzel kapcsolatosan csak annyi a teendőd, hogy ha megcélzol egy célcsoportot, akkor ott bérelj tárhelyet, ahol a látogatóid zöme földrajzilag tartózkodik.
- Sablon kódolása – nagyon sokat jelent oldalsebesség szempontjából egy jól kódolt sablon. Ez viszont az a terület, ami komoly szakmai ismereteket igényel. Ha ilyen jellegű problémád van, akkor mindenképpen szakember igénybevételét javaslom, hisz egy rossz manőverrel az egész honlapodat tönkre teheted.
404 hibaoldalak
Bizonyára te is találkoztál már úgynevezett 404-es oldallal, ami tudomásodra hozta, hogy az általad keresett lap nem található. Ilyen esetben a látogató gyorsan visszatér a keresőhöz és keres egy másik weboldalt. A Google ebből azt látja, hogy az oldaladról hamar visszafordulnak, tehát nem találták meg azt, amit kerestek.
A tudatos honlap tulajdonosok saját arculattal kialakított 404-es oldalt építenek be a rendszerbe. Így ha mégis ilyenre keveredik a látogató, akkor láthatja, hogy az a tartalom, amire keresett, nem található, de cserébe kap valamilyen ajánlást, hogy ne távozzon csalódottan.
A Google célja, hogy ügyfelei elégedettek legyenek a szolgáltatásukkal, vagyis az általuk generált találati listával. Ezért figyeli, hogy egy weboldalon vannak-e 404-es oldalak, és a működő oldalakhoz képest mekkora az arányuk. Mivel a hibás oldalak rontanak a felhasználói élményen, a Google hátrébb sorolja a keresőben azokat a weblapokat, amelyek arányában sok ilyennel rendelkeznek.
Ha keresőbarát honlapot szeretnél, mindenképpen szüntesd meg a hibás oldalaidat. Erre az egyik lehetséges megoldás a nem létező oldal átirányítása egy másik, jól működő, hasonló témájú oldaladra. Ez azt jelenti, hogy ha valaki a hibás URL-re kattint, akkor az átirányítás miatt a jól működő oldalad fog betöltődni. Amennyiben WordPress alapú honlapod van, akkor a Redirection bővítménnyel nagyon egyszerűen el tudod végezni az átirányításokat.
Keresőbarát honlap biztonsági szempontból
SSL titkosítás
Az SSL (Secure Socket Layer) technológia egy biztonságos protokoll, ami
- azért felel, hogy a honlapod és az ügyfeleid közötti kommunikáció biztonságos legyen. Szokták nevezni titkosításnak is, ami azt jelenti, hogy a felhasználó és a honlapod között zajló adatáramlás titkosított adatátviteli csatornán keresztül történik. Különösen fontos ez pl. egy kártyás fizetés esetén, de manapság már egy normál honlappal szemben is elvárás.
- hitelesíti a weblapodat, és ezzel bizalmat épít a látogatóban.
Az, hogy egy honlap rendelkezik-e tanúsítvánnyal, legegyszerűbben abból látható, hogy az URL http-vel vagy https-el kezdődik. A https jelölés mutatja, hogy a biztonságos kommunikáció feltételei adottak az adott honlappal. 2017-től a Google hátrébb sorolja azokat a honlapokat, amelyek nem használnak SSL titkosítást, így ezt a SEO elemet mindenképpen alkalmaznod kell a jó helyezés elérése érdekében.
A https-re történő átállást érdemes már a honlap indításakor megtenni. Ha működő honlapod van, akkor sem gond az SSL titkosítás bevezetése, csak több elővigyázatosságot igényel. Kísérletezgetés helyett fordulj inkább szakemberhez, mert az átállás nem veszélytelen. Felmerülhetnek olyan problémák, melyek az oldalad működését is veszélyeztetik.
Keresőbarát honlap tartalmi szempontból
Egyedi tartalom
Biztosan te is találkoztál már olyan esettel, amikor rákerestél valamire a keresőben és több olyan cikket hozott fel, ami szóról szóra megegyezett. Ilyenkor a látogató bosszúsan távozik az oldalról és legközelebb nagyívben el is kerüli. Éppen ezért a Google is próbálja kiszűrni a duplikált tartalmakat és a rangsorban hátrébb sorolja a másolt tartalmat használó weboldalakat.
Nem lehet elégszer hangsúlyozni, hogy a weboldalad ne csak egy digitális névjegykártya legyen, mert abból nem lesz se látogatód, se vevőd. Töltsd meg tartalommal a honlapodat. Természetesen saját tartalommal, ami a látogatóidban bizalmat épít. Mindenki szívesebben olvas olyan cikkeket, amibe nem botlott még bele korábban. A Google-nak pedig az a fontos, hogy a felhasználók elégedettek legyenek, így a keresőben is nagyobb esélyed van előre kerülni, ha nem másolod át mások szövegeit.
Title
Remélem mostanra már beláttad, hogy ha sikeres szeretnél lenni az online világban, akkor egyedi szövegeket kell írnod. A bejegyzéseidet pedig egyedi címmel kell ellátni, amit a szakirodalom Title-nak nevez.
- Az egyik legfontosabb SEO elem.
- Alapesetben megegyezik a bejegyzésed címével, de ez változtatható, módosítható.
- A keresőmotoroknak megmutatja, hogy mi az oldal címe.
- Egy adott kulcsszóra feljövő Google rangsorban a Title jelenik meg az első sorban, kékkel kiemelve, így a látogató ezt látja meg először.
- A Title a bejegyzéseddel megcélzott kulcsszót kell, hogy tartalmazza
- Ha figyelemfelkeltő, akkor a látogatók könnyebben rákattintnak az oldaladra.
Meta leírás
- A Title után a másik legfontosabb SEO elem
- A keresőmotoroknak foglalja össze, hogy mi az oldal tartalma.
- Minden oldalra egyedileg kell megfogalmazni.
- Ha nem írsz egyedi meta leírás, a Google automatikusan összeollóz valamit a cikkből, ami nem feltétlenül az, amit látni szeretnél.
- Az adott kulcsszót bele kell csempészni, hisz ez fogja kattintásra csábítani a látogatókat.
- Ez a kb. 150 karakternyi marketing szöveg képes eldönteni, hogy a keresgélő emberek meglátogatják-e az oldaladat, vagy sem.
A cikkben felsorolt elemek szükséges, de nem elégséges feltételei annak, hogy honlapod jobb helyezést érjen el a keresőben. További részletekért vedd fel velem a kapcsolatot!