Google képek rangsorolásának előségítése 7 lépésben

Az online térben a képek szerepe messze túlmutat a puszta dekoráción. Nem csak esztétikai értéket adnak, hanem segítenek a tartalom megértésében és vonzóbbá teszik azt a látogatók számára. Az emberek egyre gyakrabban keresnek információt képek alapján, ezért egy honlap keresőoptimalizálása során érdemes kiemelt figyelmet fordítani a képek rangsorolásának elősegítésére.

Az alábbiakban bemutatok hét technikát, amelyek segítségével jobb pozíciót érhetsz el a képeiddel a keresőben. Ezek az egyszerű, mégis hatékony tippek garantáltan segítik a képek rangsorolását, így a potenciális látogatóid is hamarabb rátalálnak a honlapodra.

Hol bukkanhatnak fel a képek a keresőben?

Mielőtt rátérünk a rangsorolást elősegítő hét tipp bemutatására, nézzük meg, hogy hol jelennek meg a képek a találati listákban. Elsődlegesen természetesen a képkeresőben. Óriási előnye a képkereső használatának, hogy egy és ugyanazon cikkedhez több kép is jó pozícióban jelenhet meg a képek rangsorolásában, növelve az esélyt, hogy a látogatók átkattintsanak az oldaladra.

Google képkeresőben képek rangsorolása.
Egy adott cikkhez több kép is jó pozícióban jelenhet meg a képkeresőben.

A képek azonban nem csak a képkeresőben tűnhetnek fel. A Google gyakran illeszt be képeket a hagyományos keresési találatok közé is, különösen akkor, ha a kép szorosan kapcsolódik a keresett kifejezéshez. A képek megjelenése a Google rangsorban nem törvényszerű, inkább a találati lista elején levő, jól optimalizált oldalakra jellemző.

A képek a szöveges organikus találati listában is megjelennek.
Képek a szöveges találati listában.

Ezért nem mindegy, hogy foglalkozol-e a képeid seo-jával, vagy sem, hisz minél több rangsorolási tényezőnek felelsz meg a Google szemében, annál nagyobb eséllyel kerül a szöveges találat mellé is a képed. Ez mindenképpen egy helyzeti előny a többi versenytárssal szemben, hisz a képek felkeltik a látogatók érdeklődését, így nagyobb valószínűséggel kattintanak arra a weboldalra, ami látványos is.

Most pedig következzen a 7 tipp a képek rangsorolásának elősegítése érdekében:

1. Relevancia a képek rangsorolásához

Minél jobban kapcsolódik egy kép a szöveg témájához, annál értékesebb az olvasó szemében. Azonban az a kép, ami csak azért van a szövegben, hogy legyen ott valami, de se magyarázó, se kiegészítő mondanivalója nincs, értéktelen az olvasónak, így gyorsan áttekernek rajta.

Ezért nem szükséges sokat magyarázni, hogy a képek rangsorolásához mennyire fontos a relevancia. De nézzük azért kicsit részletesen az okokat:

  • Javul a felhasználói élmény: a jól megválasztott képek segítenek a tartalom megértésében, és vizuálisan is vonzóbbá teszik azt. A látogató szívesen nézi azokat a képeket, melyek kapcsolódnak a keresett témájukhoz.
  • Jobb helyezés a találati listában: a releváns képek növelik annak esélyét, hogy a keresőmotorok magasabb helyen rangsorolják az oldaladat.
  • Nagyobb látogatottság: a javuló felhasználói élmény és a jobb pozíció több látogatót eredményez.

2. A képek elhelyezése is számít

Két szempontot érdemes figyelembe venni a képek elhelyezése során. Először is a képeket a releváns szövegrészhez illeszd be. Ha a relevancia kevésbé lényeges, akkor pedig a fontosabb képek kerüljenek a szöveg elejére, hogy az olvasók minél hamarabb láthassák.

Mivel a szövegeket nem mindenki olvassa végig, ezért a fontos képek biztosan a látogató szeme elé kerülnek, ha azok a szöveg elején, a hajtás felett helyezkednek el. Ebben az esetben nem szükséges görgetni a kép megjelenéséhez. Ez javítja a felhasználói élményt, csökkenti a visszafordulási arányt és pozitívan befolyásolja a képek rangsorolását.

3. A kép elnevezése is fontos

Bizonyára te is találkoztál már olyan képnevekkel, mint például IMG_2597. Az ilyen fájlnevek, amelyeket a fényképezőgépek automatikusan generálnak, nem árulnak el semmit a kép tartalmáról. A képek rangsorolása érdekében fontos, hogy a keresőrobotok számára értelmezhető legyen a kép. Ezért adj olyan nevet a képnek, amely illeszkedik a szöveghez és a kép tartalmához.

A kép elnevezése remek lehetőség a megcélzott kulcsszavak elhelyezésére, ami segíti a keresőrobotokat a kép tartalmának megértésében, ezáltal javítva a képek rangsorolását.

4. Kép méretének és formátumának optimalizálása

Minél nagyobb fájlméretű képeket használsz a weboldaladon, annál lassabban töltődik be az oldal, ami irritálja a látogatókat, így hamar áttérnek egy másik weboldalra. Az optimális méretű és formátumú képek használata azáltal, hogy csökkenti a betöltési időt, nem csak az olvasóknak kedvez, hanem pozitívan hat a keresőmotorok rangsorolására is.

Használj tömörített formátumokat, mint például a JPEG vagy a WebP, hogy megtaláld az egyensúlyt a képminőség és a fájlméret között. Ezenkívül, a különböző eszközökhöz (például mobil, tablet, asztali) igazított képméretek is javítják az oldal teljesítményét a keresőben.

5. Képek rangsorolása Alt tag használatával

Az alternatív szöveg jelentéséről, fontosságáról és helyes használatáról egy egész bejegyzést írtam Mi az alt text és mi a szerepe a SEO-ban? címmel, így az ott leírtakat nem szeretném ismételni. Az alt text használatának fontosságát most csak a képek rangsorolása szempontjából említem meg.

Az alt text szöveges leírást ad a kép tartalmáról, így a látássérült felhasználók számára is érthetővé teszi a képek tartalmát. Emellett a keresőmotorok számára ez a szöveg értékes információkat nyújt a rangsoroláshoz, ezért vétek lenne kihagyni a használatát.

A helyettesítő szövegben elhelyezett kulcsszavak és kifejezések segítik a keresőmotorokat a kép tartalmának megértésében, ezáltal javítva a rangsorolást. Az alternatív szöveg az oldal HTML kódjában helyezkedik el, így a keresőrobotok könnyen értelmezni tudják.

6. Rangsorolás elősegítése strukturált adattal

Bizonyára észrevetted már, hogy a képkereső találati listájában bizonyos képek bal alsó sarkában kis ikonok jelennek meg. Receptek esetén pl. egy villa és egy kés, amelyek a tartalom jellegére utalnak. Az ilyen képekre kattintva a jobb oldalon nem csak a képhez tartozó cikk címe és linkje jelenik meg, hanem több releváns információ is, például receptek esetén az elkészítési idő vagy a szükséges hozzávalók listája.

Mindez az ún. strukturált adatok használatával lehetséges. Ezekkel az információkkal a keresőmotorok pontosan megértik a képek kontextusát, ami növeli az esélyt, hogy a találati lista élére kerüljenek. Emellett a strukturált adatok révén a képek vonzóbbá válnak a felhasználók számára, mivel több információval látják el őket a keresési eredmények között.

Strukturált adat megjelenítése a képkeresőben, recept esetén villa és kés ikon.
Strukturált adatok beállítása esetén villa és kés ikon jelenik meg a recepteken a képkeresőben.

7. Használj jó minőségű, saját képeket

A saját, jó minőségű képek használata számos előnnyel jár SEO szempontból. Elsősorban azért, mert egyediek, nem tucattermékek, mint a stock fotók a Pixabay-ról. Saját elképzeléseid szerint készítheted el őket, így tökéletesen passzolnak a szöveghez, amelybe beilleszted.

Ez az egyediség vonzó a látogatók számára, sokkal szívesebben kattintanak egy soha nem látott képre, mint egy olyanra, amit már ezerszer láttak. A keresőmotorok is előnyben részesítik az egyedi tartalmat. Minél egyedibb és relevánsabb egy kép a látogatók kérdéseihez, annál nagyobb eséllyel jelenik meg a találati lista elején.