Ha már létezik Google Analytics fiókod, akkor ne menj el a kisebb adatok elemzése mellett sem, hisz a bennük rejlő lehetőségek nagyobbak, mint gondolnád. Az egyik, amire érdemes egy kis időt szentelni, a GA4 referral forgalmi adat.
Milyen forgalmi adatokat mér a GA4?
A forgalmi adatok a GA4-ben megmutatják, hogy milyen forráson keresztül érkeztek a látogatók az adott weboldalra. A forgalmi adatok értékes információkat nyújthatnak a webhely tulajdonosoknak és az online marketingeseknek arról, hogy mely források hozzák a legtöbb látogatót a weboldalra. Ilyen forrás lehet pl.
- Keresőmotor (Google, Bing, stb.)
- Közösségi média felület (Facebook, Pinterest; Instagram, stb.)
- Direkt (a weboldal URL-jét írja be a látogató)
- Más weboldalon keresztül, amit referral forgalomnak nevezünk.
Mit jelent a referral a Google Analyticsben?
A szó jelentése: hivatkozás, ajánlás, javaslat, ami ebben az esetben azt jelenti, hogy egy bizonyos weboldal ajánlja a te honlapodat úgy, hogy egy rád mutató linket helyez el a tartalmában. Erre a linkre kattintva jut el hozzád a látogató. Tehát egy másik weboldal hivatkozása alapján szereztél látogatót.
Hol található a referral a Google Analytics 4-ben?
Lépj be a Google Analytics fiókodba, majd kattints a Jelentések –> Ügyfélszerzés –> Forgalomszerzés menüpontokra a bal oldali menüsávban. A lap alján láthatod a weboldalad forgalmi adatait, vagyis az összes forrást, ahonnan a látogatók az oldaladra kerültek.
Ha a listában megtalálod a Referral forgalmat is, akkor a te weboldaladra is érkeztek látogatók más weboldalon keresztül.
A lista tetején levő kereső mezőbe írd be a „referral” szót, majd nyomj egy entert. Ezt követően pedig kattints a „+ ” jelre.
A + jelre kattintva a legördülő menüből válaszd ki a „Forgalom forrása”, majd a „Munkamenet forrása” sort.
Ekkor kapsz egy listát azokról a weboldalakról, ahonnan a referral forgalmad származik.
Mire használható a GA4 referral forgalmi adat?
Miután a GA4 referral forgalmi adatoknál kilistáztad azokat a weboldalakat, melyek ajánlása során forgalmad származott a weboldaladon, valamit kezdeni is kellene ezekkel az adatokkal. A referral adatokat a honlapod keresőoptimalizálásában tudod legjobban hasznosítani.
Azzal bizonyára nem mondok újdonságot, hogy a SEO egy többszörösen összetett folyamat, mondhatni egy puzzle. Apró darabokból áll össze az egész és minden egyes kicsi darabka hozzájárul az eredményességhez. Ezért érdemes a referral forgalomra is figyelmet szánni.
Az alábbiakban bemutatom, hogy a GA4 referral adatai milyen típusú weboldalakról származhatnak és mit tehetsz annak érdekében, hogy ez a mutató növekedjen. Ha a saját forgalmi adataid között nem szerepelnek referral adatok, akkor az itt bemutatott módszerekkel te is beindíthatod a folyamatot.
Gyűjtőoldalakról érkező forgalom
Léteznek olyan katalógus oldalak, melyek nem csak linkelhelyezésre szolgálnak, hanem forgalmat is generálnak, hisz sokan kedvelnek böngészni rajtuk. Ilyen pl. a Startlap.
Ha a GA4 referral adataid között ilyen is szerepel, akkor érdemes elgondolkodnod azon, hogy van-e még olyan kategóriája a katalógus oldalnak, ahová elhelyezheted a weboldalad hivatkozását.
Továbbá kutathatsz is egy kicsit, hogy van-e még olyan katalógus oldal, ami hasonló érdeklődési körű látogatókat vonz és még nincs a weboldaladra mutató hivatkozás elhelyezve rajta. Ebbe a kategóriába tartoznak a szakmai címjegyzékekben való megjelenések is.
Ezzel a módszerrel két legyet üthetsz egy csapásra, hisz azon kívül, hogy látogatókat kapsz a weboldaladra, a külső linkeid száma is növekszik, ami erősíti a honlapod megítélését a Google szemében.
Nem mondom, hogy ez a módszer óriási forgalomnövekedéssel jár, inkább a honlapod rangsorára lesz nagyobb hatása, de az alacsonyan lógó gyümölcsöt nem szabad otthagyni.
GA4 referral adatok szakmai oldalakról
Ha a GA4 refferal adatai szakmai oldalakról, vagy blogoldalakról érkeznek, akkor érdemes megvizsgálni, hogy milyen típusú az ajánló weboldal. Keress hasonló témájú oldalakat, majd lépj velük kapcsolatba. Felajánlhatsz linkcserét, vagy írhatsz az oldalukra szakmai cikket, melyben a weboldaladra mutató linket tudsz elhelyezni.
Mindez többszörösen megtérülhet, hisz a külső hivatkozások erősítik a weboldaladat, elősegítik a jobb rangsorolást és még forgalmat is generálhatnak az oldaladra.
Árösszehasonlító oldalak
Ha webáruházad van, akkor az árösszehasonlító oldalakról kaphatsz a legkönnyebben referral forgalmat. Mivel mindenki a legjobb ajánlatot keresi vásárlás előtt, az árak és a vásárlási feltételek összehasonlítása ma már mindennapos. Ezzel a módszerrel külső linket, látogatót és vásárlót is szerezhetsz.
Általában ezek az oldalak úgynevezett nofollow címkével látják el a linkeket, ami azt jelzi a keresőrobotok felé, hogy hagyják figyelmen kívül a linket. Hivatalosan ez azt jelentené, hogy a nofollow linkek nem adnak át linkerőt a hivatkozott oldalnak, tehát elvileg minimális hatással vannak a keresési rangsorolásra.
A gyakorlat azonban mást mutat. Számos marketinges foglalkozott már a témával és tett kísérletet arra, hogy van-e hatása a nofollow linkeknek a rangsorra. Az eredmények azt mutatják, hogy a nofollow linkek hatása számottevő a a hivatkozott oldal rangsorolására, ha a hivatkozó oldal magas tekintélyű a Google szemében.
Ez azt jelenti, hogy a nofollow linkek nem olyan erősek, mint a dofollow linkek, de nem haszontalanok, tehát érdemes ilyeneket is szerezned.
Affiliate marketingből érkező referral forgalom
Affiliate marketingnek nevezzük azt az online marketing stratégiát, amelyben egy cég (az „affiliate” vagy „hirdető”) megbíz más vállalkozásokat („affiliates” vagy „affiliate partnerek”), hogy hirdessék és promótálják a termékeit vagy szolgáltatásait. Az affiliate partnerek jutalékot kapnak az általuk generált értékesítésekből vagy akciókból.
Az affiliete partnerek weboldaláról érkező forgalom is referral adat a Google Analyticsben. Az affiliete marketing mindkét félnek előnyös, hisz a megbízottnak is érdeke, hogy minél nagyobb forgalmat tereljen a honlapodra és elősegítse az értékesítést, hisz ez számára anyagi előnnyel jár.
Ha már van olyan terméked, vagy szolgáltatásod, amit más cégek nyugodt szívvel tudnak ajánlani, kidolgozhatsz egy affiliete rendszert is.
Amint látod, egy ilyen aprócska adat elemzése, mint a GA4 referral adat, mennyi lehetőséget rejt magában, hogy javítsd a honlapod helyét a keresőben.